Teambuilding Activiteiten
“Not finance. Not strategy. Not technology. It is teamwork that remains the ultimate competitive advantage, both because it is so powerful and so rare.”
Deze quote is van Patrick Lencioni , schrijver van de bestseller “The Five Dysfunctions of a Team”. Wij van de Strategiefabriek denken er hetzelfde over. We leggen je uit wat teambuilding volgens ons zo belangrijk maakt en lichten leuke werkvormen toe.
Waarom is teambuilding belangrijk?
Met teambuilding komt een groep dichter bij elkaar. Het moedigt samenwerken aan. Doel van een team is altijd om een bepaald resultaat te boeken; als dat niet gebeurt, wordt het team misschien verslagen door concurrenten en dat heeft vervelende gevolgen in de toekomst. Teambuilding kan dus worden ingezet om elkaar te pushen en het gewenste resultaat te behalen.
Om teambuilding te realiseren er dus voor zorgen dat je team goed of beter gaat samenwerken hebben wij onderstaand verschillende werkvormen toegelicht.
g
- Muur van Herinneringen
Met de Muur van Herinneringen vergroot je het teamgevoel en versterk je de banden onderling. Je kunt aan de slag met groepen van 6 tot 50 personen en het duurt vaak een uur. Deze oefening creëert een positieve vibe: teammembers halen leuke gezamenlijke herinneringen naar boven. De oefening is onderverdeeld in vijf stappen:
- Iedereen krijgt papier, markers en tape
- Laat groepjes praten over positieve herinneringen aan elkaar en zorg dat ze in 15 minuten één van deze herinneringen opschrijven;
- Dat wat ze hebben gekozen, mogen ze nu op een nieuw papier gaan uittekenen. Dit kan samen of individueel. Reken 30 minuten voor het tekenen.
- Hang alle tekeningen op aan een muur
- In de laatste stap vraag je waarom dat specifieke moment is gekozen en om hem toe te lichten voor de groep.
g
- Spectrum mapping
Dit is een oefening waarbij je gebruik maakt van de perspectieven van alle individuen. Omdat er veel verschillende meningen naar boven komen, kan het goed leiden tot innovatieve ideeën. Spectrum Mappen doe je met een groep van 5 tot 15 man en je bent er een half uur tot een uur mee bezig. Deze oefening kan een geweldige hoeveelheid nieuwe inzichten tot stand brengen en als je een relevant onderwerp kiest, is het altijd waardevol om elkaars mening te weten.
- Begin met het kiezen van een onderwerp waar je inzicht in wilt hebben
- Schrijf één woord in het midden van een whiteboard en vraag iedereen om zijn mening of visie op te schrijven op post-it’s.
- Plak de post-it’s onder het onderwerp.
- Ga nu de ideeën categoriseren: verdeel links de ideeën die veel op elkaar lijken en rechts de outliers.
- Ga door tot je alles hebt gerangschikt zodat de meest populaire ideeën links hangen en de meest uitwijkende rechts. Nu je dit gedaan hebt, heb je een mooi beeld van allerlei verschillende zienswijzen.
- Tijdschrift cover story
Wie wilt er nu niet op de cover staan van een tijdschrift? Met deze 1,5 uur durende oefening, ga je toekomstig succes visualiseren, het team motiveren en ze groot laten denken. In deze oefening maakt het team de cover voor een denkbeeldig tijdschrift, inclusief headlines, foto’s en quotes.
- Verdeel de groep tussen 3 en 6 mensen en geef ze alles wat ze nodig hebben om een fictief tijdschrift te maken: markers, pennen, scharen etc.
- Ga met de teams templates maken voor:
a. Foto’s
b. De headline
c. Highlights
d. Tijdschrift voorkant
e. Quotes van leidinggevende en team leden - Verdeel de verschillende templates en vraag de teams om ze in te vullen naar het project dat de groep zelf kiest.
- Als iedereen klaar is, vergelijk je de tijdschriften.
g
- Shark Tank
Speel de rol van Mark Cuban of als innovator in het rollenspel Shark Tank. Deze oefening stimuleert samenwerken, ondernemerschap, teamwork en out of the box denken. De oefening duurt ongeveer 90 minuten en je speelt het in twee groepen van 2 tot 6 spelers: investors (sharks) en pitchers.
- De sharks zijn investeerders, meestal de senioren teamleden. Zorg dat sharks verschillende rollen aannemen en geef ze een fictief bedrag. De tweede groep maakt mock-ups van producten om te ‘verkopen’ aan de sharks.
- Zet een goede pitch in elkaar voor het product dat bedacht is. De volgende punten moeten aan bod komen:
a. Merk naam
b. Slogan
c. Business plan
d. Marketing plan
e. Financieel plan - Het pitchen kan beginnen, zorg dat de Sharks goede vragen stellen!
- Het team dat de grootste investering krijgt, wint.
- Make your own movie
Dit is een oefening speciaal om grote teams te laten samenwerken en hun creativiteit te stimuleren. De oefening kan binnen of buiten. Je kunt het doen met zoveel mensen als je wilt en je bent er een hele dag mee bezig. Benodigdheden zijn een camera, laptop, een driepoot en een microfoon.
- Zorg dat je alle tools beschikbaar hebt.
- Maak verschillende teams met een minimum van 8 personen en verdeel de verantwoordelijkheden. Wie doet het acteerwerk, wie filmt, etc.?
- Nu is het tijd om het script te schrijven. Laat duidelijk weten hoe lang de film mag of moet zijn
- Action! Zorg dat de groepen beginnen met filmen.
- Bekijk de films en reik een Oscar uit.
g
g
Ontvang de laatste blogs en inspiratie van de Strategiefabriek
Volg ons op:
Geschreven door:
Ontvang de laatste blogs en inspiratie van de Strategiefabriek