Hospitality from Home

Corona crisis. Hoelang gaat het nog duren? Een maand? Een jaar? We weten het niet..

Dit betekent natuurlijk niet dat we stil gaan zitten. Er moet worden gewerkt en samengewerkt. Vooral met het laatste willen wij je in deze blog graag helpen.

We horen om ons heen dat het sociale aspect van het thuiswerken lastig is, terwijl het juist in deze periode belangrijk is om contact te blijven houden met elkaar. Hier hebben wij met onze hospitality ervaring iets op bedacht en dit hebben wij vertaald naar een aantal tips.

Wat erg belangrijk is dat je de nadruk legt op het persoonlijk contact. Mensen moeten opeens thuis werken en er bestaat een kans dat ze zich alleen en buitengesloten voelen, wat dan weer effect heeft op de productiviteit.

Daarnaast:

  • Zorg dat je niemand vergeet, communiceer door middel van groepsgesprekken
    Plan regelmatig meetings (denk aan: check-in om 08:45) om de betrokkenheid te behouden. Hiervoor kun je ons ‘DHM-checklist’ voor gebruiken.
  • Zorg voor persoonlijke communicatie (bijvoorbeeld: ‘hoe voelt iedereen zich vandaag?’)
  • Wees sensitief. Realiseer je dat mensen thuis zijn en ieder huishouden anders is. Als je achtergrondgeluid hoort vraag dan of diegene zijn geluid even op mute zet wanneer degene niks zegt.
  • Breng in kaart wie welke functie heeft en waar diegene zich deze periode op gaat focussen. Zo weet ieder teamlid wie waarvoor verantwoordelijk is.
    Kijk naar skills en capaciteit. Vaak werkt één persoon in meerdere teams. Zorg voor een goede balans.
  • Zorg voor een persoon die de sfeer in de gaten houdt (voor zover dat digitaal kan). Deze persoon benoem je tot DHM (Digital Hospitality Manager). Zie hiervoor ook ons ‘DHM-format’ waarin staat wat je kunt doen om te meten hoe iedereen in de wedstrijd zit.
  • Zorg als DHM ervoor dat iedereen een buddy heeft waar hij of zij vertrouwelijke gesprekken mee kan voeren.

Volg ons op:

Geschreven door:

Ontvang de laatste blogs en inspiratie van de Strategiefabriek

hospitality from home

Ontvang de laatste blogs en inspiratie van de Strategiefabriek